Het Concert In Het Ei Liedteksten
Ick, arm schaep aen Ick, arm schaep aen gheen heyden, Waer sal ick henen gaen? Ick moet van vrinden en magen scheyden, Alleen op Christum staen. En my op hem verlaten. Al der werelt jolyt in deser tyt En mach die siele niet baten.
Deus
noster refugium et virtus
God is ons
toevlucht in der noot En schenct ons zyn ghenaden Al wort dat aertryck seer verstoort
Wi en
worden niet beladen. frü und auch spat hab ich kein ru wie ich ihm tu
das richtet als der klaffer zu. Och hoort, och hoort toch ons bediet Dit laetste liet Singt al verdriet, Omdat wy moeten scheyden, wy moeten scheyden. Ons mach gheen wyn verleiden, Maer tgelt en isser niet.
Wy moeten trueren wat: Die buers is plat, Sy heeft een gat. Syn dat niet grote rampen? Wy souden meer slampampen
Hadden wyt
in de clampen. Deus, Deus meus respice in me (Den XXI Psalm) Waerom wout ghi mi verlaten Myn God myn God myn Heer Ik bid u boven maten Op my slaet u ooghen neer.
Die woorden van mynder misdaden Syn ver van myn Salicheyt Wanneer ick sal zyn beladen sal ick tot u maiesteyt Roepen dach ende nacht Maer ghi sult hooren niet Myn onverstand ghi niet en acht Dus ben ick in verdriet.
Dixit iniustus ut Die boose sprack in zyn ghedacht dat hij tot sonden wou pooghen. Wat hij bedriechlyck is voor God den Heer. Dat zyn misdeaet en boos ghelaet
Mocht zyn
gehaet met allen seer.
Ick draeg in mynder herten Myn lyden dat is also groot. Van savens tot den morghen Ben ick ghewont ter doot.
Ick en derf niemant claghen Dys dat mynder jonghe herte noost, Alleene so moet ick draghen: Eylaes, ick en vind gheenen troost.
Quid
gloriaris in malitia Wat wilt ghi glorieren Die machtich zyt int quaet? Ghi die condt boosheyt hanteren God onse Heer coemt ons te baet Als ons hier wat over gaet.
In Domino confide (Den X Psalm) In God is al myn toeverlaet En myn betrouwen in Hem staet Waerom wilt Ghy mi terghen? En segghen myn siele met woorden quaet
Wilt
vlieghen tot die berghen.
Aenmerckt
nu Hoeveel dat sy tesamen syn. Stout int bestier Soe syn sy schier Met den goed gildekens In den wyn. Als Venus dierkens, claer int aanschyn, Haer doexkens naer de niwe voude. Ghecrolt soe leet dat haer, Soo blinckt int openbaer. Men sieget wel, Nu hier nu daer, En blinckt ghelyck den goude.
Het Kyrie en Agnus Dei zijn onderdelen van de mis “Een vrolic wesen” van Heinrich Isaac. Zowel de anonieme liederen en het lied van Antoine Barbé als de Psalmen (Souterliedekens) zijn gepubliceerd in de Musyck Boexkens van Tielman Susato, in resp. 1551 en 1561. De tekst tijdens dit concert is nieuwe theatermonoloog, in op-dracht van Red Rose Four geschre-ven door Frank van Oosterhout. Hij liet zich inspireren door het schilderij “Het concert in het Ei” van een navolger van Jheronimus Bosch.
Red
Rose Four
is een
gedreven en talentvol blokfluitkwartet dat zomer 2008 met sopraan Kitty
de Geus een prijs won op de International Young Artist's Presentation -
Early Music 2008 te Antwerpen. Het ensemble werd geroemd om de
harmonieuze presentatie, het goede samenspel en de prachtige
ensembleklank. De musici studeerden aan verschil-lende conservatoria
(Amsterdam, Berlijn, Bern, Den Haag, Enschede en Utrecht) en namen deel
aan zomercursussen en masterclasses in Tsjechië, de VS en België.
Ingrid Nugteren (sopraan) ontdekte haar liefde voor zingen al op jonge leeftijd. Vanaf haar vijfde zong ze in kinder- en jeugdkoren. In 2005 werd zij aangenomen op het Utrechts Conservatorium voor de opleiding Klassieke Zang. Momenteel studeert ze bij Jon Thorsteinsson, bij wie ze dit jaar haar Bachelorfase hoopt af te ronden. Ingrid volgde masterclasses bij Ann Murray en Marcel Beek-man. Naast haar studie is Ingrid werkzaam voor Stichting Vocaal Talent Nederland: ze geeft les aan jonge kinderen. Ook zingt ze in het Nationaal Jeugdkoor, waarmee ze regelmatig tournees maakt.
Liesbeth Vreeburg studeert sinds 2003 harp aan het Utrechts Conservatorium bij Erika Waardenburg. Ze won diverse prijzen op landelijke competities zoals het Interprovinciaal Muziek Concours en het concours van de Stichting Jong Muziek Talent Nederland. Zij volgde master-classes bij onder andere Edward Witsenburg en Isabelle Moretti. Naast het geven van solorecitals is ze ook actief in het orkestwerk en geeft ze kamermuziekconcerten. Vorig jaar studeerde zij cum laude af. Op dit moment volgt Liesbeth aan dit conservatorium een Masteropleiding, waarin zij zich met name toelegt op het heden-daagse repertoire voor harp, en improvisatie. Daarnaast verdiept zij zich in oude muziek en de uit-voeringspraktijk op oude instrumenten. Hiertoe heeft zij lessen gevolgd bij Constance Allanic (renaissanceharp) en Jaap Zwart (organist).
Schrijver en verteller Frank van Oosterhout volgde het Voor-opleidingsjaar Theater (UCK) in de volle overtuiging dat hij acteur zou worden. Hij merkte dat taal en schrijven veel meer aan hem trokken en hij werd aangenomen op de opleiding Writing for Perfor-mance (HKU). In juni 2008 sloot hij deze opleiding af met een scriptie over vertellende mono-logen en een theatertekst in dat genre. Frank treedt op als dichter, was hij organisator van poëzie-avonden en bestuurslid van Festival Mooie Woorden. In Den Bosch was hij de bedenker van het project Vers Op Tafel waarbij dichters de bezoekers van eetcafé’s en restaurants voorlazen na het dessert. Frank werkt als schrijver, schrijfdocent en presentator. Stukken van Frank zijn uitgevoerd op festivals en in theaters. Zijn hoorspel Nachttrein was te beluisteren op het In Vervoering Festival. Verschillende theater-scènes werden opgenomen in een scènebundel van Stichting Buitenkunst om gebruikt te worden in theaterlessen. Jeugdpoëzie van Frank werd opgenomen in Kwam dat zien! Kwam dat zien! (Querido).
|