Arthur Ornée | viool |
Mignon Gotzsch | piano |
Jong Talent met o.a. sonates van Pijper en Grieg.
Mignon Gotzsch kreeg haar eerste pianolessen van haar moeder toen ze zeven jaar oud was. Ze heeft in januari 2010 haar Masteropleiding aan het Conservatorium van Amsterdam. In 2010 ontving Mignon een beurs van het Clara Haskil Fonds waardoor zij les kon op het gebied van de liedbegeleiding en andere vormen van kamermuziek. Zij won prijzen bij het Prinses Christina Concours, waar ze de 2e prijs en de Donemusprijs won; de Piano3daagse, waar ze de eerste prijs kreeg en het Inter-Provinciale Muziekconcours (2e prijs).
Naast liedbegeleiding legt Mignon zich ook op andere vormen van kamermuziek toe, o.a. met haar vaste duopartner violist Arthur Ornée.
Arthur Ornée studeerde viool aan het Conservatorium van Amsterdam waar hij zijn bachelor- en zijn masterdiploma cum laude behaalde. Tijdens zijn studie maakte hij kamermuziek in diverse combinaties, was hij een aantal keer concertmeester van het conservatoriumorkest en speelde hij solo met verschillende ensembles. In 2008/2009 was Arthur aanvoerder 2e violen van het Rotterdams Kamerorkest; in 2009/2011 volgde hij de Academie van het Koninklijk Concertgebouworkest. Hij remplaceert o.a. bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest en het Koninklijk Concertgebouworkest. Sinds 2010 is hij vaste plaatsvervangend aanvoerder 2e violen van het Gelders Orkest.
Arthur en Mignon hebben elkaar leren kennen tijdens hun studie aan het Conservatorium van Amsterdam.
Jan Dijker | Portugese gitaar |
Oliver Jaeger | Spaanse Gitaar / bandoneon |
Het Duo Fado Instrumental presenteert haar nieuwe programma "Guitarradas & Variações".
„Musik wie mit Sonnenstrahlen durchwoben“, zo bericht de „Ruhr Nachrichten“.
„Die Weinheimer Nachrichten“ spreekt van een ..„fonkelende muzikale edelsteen “, wanneer het duo de reeds tot de traditie behorende stukken van Armandinho uit de 20-er jaren of Carlos Paredes uit de 60-er jaren op verrassend eigentijds wijze interpreteert.
Met klanken vol van schoonheid, humor en poëzie voeren ze de luisteraar mee naar de hedendaagse composities van António Chainho of José Manuel Neto en overtuigen daarbij ook door muzikale dwarsverbanden te leggen met de folklore uit Venezuela en Brazilië. Het Duo verrijkt haar bewerkingen van fadoliederen met elementen uit de jazz tot een “akoestische droomreis door het zuiden”(Bayerische Rundschau).
En dat de twee musici ook in hun briljante eigen composities de Portugese gitaar regelmatig met de bandoneon combineren is weliswaar een muzikale bijzonderheid, maar zo vanzelfsprekend, dat de Neue Presse hun concert omschreef met ..”de ziel laten schommelen..”
Trio Khaldei met Jeroen Robberecht en Charice Adriaansen
Pieter Jansen | viool |
Jeanne Maisonhaute | cello |
Barbara Baltussen | piano |
Jeroen Robberecht | altviool |
Charice Adriaansen | contrabas |
Trio Khaldei uit België verenigt drie jonge musici die elkaar gevonden hebben in hun passie voor kamermuziek en in het bijzonder voor de unieke klankkleur van het pianotrio. Het trio concentreert zich op muziek uit de 19e, 20e en 21e eeuw. De grote Duitse romantiek, het kleurrijke Franse impressionisme, de typische ritmes, harmonieën en gevoelens van de nationale scholen, de experimenten van de avant-garde maar ook de muziek van vandaag en morgen.
Zij laten zich voor dit lunchconcert completeren met twee jonge Vlamingen op altviool en contrabas voor een pianokwartet van Schumann en Schuberts Forellenkwintet, een van de zonnigste werken uit het kamermuziekrepertoire.
Tim Wintersohl | fluit |
Hans-Erik Dijkstra | piano |
Van Goden en Helden: muziek en verhalen rond de Griekse mythologie
De magische verhalen uit de oude Griekse mythologie zijn sinds honderden jaren een grote inspiratiebron voor veel kunstenaars van alle disciplines in de westerse wereld geweest. De aantrekkingskracht van de mythes ligt in hun algemeen menselijke betekenis. Veel mythes lijken op het eerste gezicht sprookjesachtig, komisch, gruwelijk of gewoon absurd maar bij nader inzien blijkt er altijd een diepere wijsheid in te zitten.
Dit programma bestaat uit muziek en verhalen over het oude Griekenland. Het publiek wordt meegevoerd in de wereld van machtige goden en magische bovennatuurlijke wezens. Er wordt muziek gespeeld die o.a gebaseerd is op de heldendaden van Apollo, het tragische lot van de bosnimf Syrinx en het mysterieuze verhaal van Orpheus en Eurydice.
Tim Wintersohl volgde zijn fluitstudie aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Ook studeerde hij bij Trevor Wye in Hastingleigh, Engeland. In 2008 kreeg hij de 2e prijs bij het "Torneo Internazionale di Musica" in Verona (Italië). Sinds 2006 is Tim Wintersohl verbonden als fluitist aan het Amsterdam Wind Quintet. Als gastspeler werkt hij bij een groot aantal orkesten, waaronder ook het Noord Nederlands Orkest, het Limburgs Symfonie Orkest, het Brabants Orkest, het Promenade Orkest, het Sinfonieorchester Münster en de Philharmonie Südwestfalen.
Hans-Erik Dijkstra volgde zijn muzikale opleiding aan het Twents Conservatorium en de Hogeschool voor de Kunsten te Utrecht. Tijdens zijn studie maakte hij als begeleider van koren en ensembles vele buitenlandse reizen en gaf hij met name als begeleider van zangers en instrumentalisten vele concerten. Vanaf 1995 werkte Hans-Erik als freelance begeleider voor de conservatoria van Enschede, Rotterdam en Utrecht en werd hij aangesteld als co-repetitor (docent begeleiding) aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Naast deze vaste werkzaamheden treedt Hans-Erik ook regelmatig op als solist bij orkesten en als kamermuziekspeler.
Marianne Seleger
Marianne Selleger | mezzosopraan |
Asdis Valdimarsdottir | altviool |
Irina Parfenova | piano |
Kamermuziek, hoofdzakelijk klassiek met af en toe iets moderns en ook een lichtere noot. Liederen van o.a. Spohr, De Fesch, Von Hausegger, Bridge en Diepenbrock
Danielle Buizer | cello |
Julia Buizer | piano |
Van de schijnbare eenvoud van Scarlatti tot een energieke en ritmische tango van de warmbloedige Astor Piazolla.
Celliste Daniëlle Buizer weet met haar natuurlijke podiumuitstraling en haar Nederlands-Kameroens temperament het publiek altijd te beroeren.
“Kijken naar muziek... Het kan. Het kan heel goed. Daniëlles vingers rennen over de snaren, als een spin over de draden van zijn web. Het publiek ziet geen musicus met instrument. Daniëlle is het instrument. In haar voorhoofd en wangen echoën de donkere klanken van de cello, haar hele lijf is cello!”(journalist Boudewijn Otten)
“Cello spelen is meedeinen op een golf van gevoelens, verhalen en ervaringen. Je beleeft heel veel”(Daniëlle).
“Daniëlle is een van de meest begaafde leerlingen, die ik heb mogen lesgeven. Ze heeft zo’n unieke muzikaliteit, die ik nog maar zelden ben tegengekomen” (Jiri Prshall, oud-docent cello)
Pianiste Julia Buizer – Madzhar (St. Petersburg) begon op 4-jarige leeftijd met pianospelen. Ze studeerde aan het Speciaal Muziek Lyceum van het Rimsky-Korsakov Conservatorium.
“Muziek maken voor mij is een sprookje vertellen, je probeert iedereen in jou fantasie wereld te betrekken, je wil ze iets bijzonders laten ervaren, zonder woorden…”(Julia)
Giardino Musicale
Elske Tinbergen | cello |
Eva Harmuthová | blokfluit, barokhobo |
Luca Alfonso Rizzello | viool |
Jacek Kurzydlo | viool |
Jorge López Escribano | klavecimbel |
Op een Italiaanse reis ontdekt Giardino Musicale Italiaanse meesterwerken uit een manuscript dat bewaard wordt in de bibliotheek van het Conservatorio di Musica San Pietro in Napels. In dit manuscript staan 24 concerten met een bijzondere bezetting: blokfluit, twee violen en basso continuo. Sommige van deze stukken zijn echte concerti grossi, andere hebben de sfeer en de structuur van een kamermuziek dialoog. De werken staan bol van de inventiviteit en het compositievakmanschap is van grote kwaliteit.
Het programma wordt aangevuld met de energieke en kleurrijke stijl van Antonio Vivaldi.
'Giardino Musicale', opgericht door Eva Harmuthová en Elske Tinbergen, staat voor een tuin vol muzikale bloemen. Grote spectaculaire bloemen, en ook heel kleine, tere exemplaren. Een grote variatie aan contrasterende en harmoniërende kleuren en verschijningsvormen.
Aeolus Cellokwartet
Sebastiaan de Rode | cello |
Sander van Berkel | cello |
Sanne van der Horst | cello |
Esther Torrenga | cello |
Het Aeolus Cellokwartet is voortgekomen uit het NMF-cellokwartet, dat haar naam dankte aan het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds. Het bijzondere aan dit ensemble is, dat het om een strijkkwartet met vier dezelfde instrumenten gaat.
De naam Aeolus is ontleend aan de mythologische figuur Aeolus, die de vier winden beheerde. Net zoals Aeolus zijn vier verschillende winden kon uitzenden vanuit een grot, zo brengen de cellisten van het kwartet vier verschillende instrumenten van dezelfde familie een dynamisch klankenpalet via de snaren tot trilling.
In verschillende combinaties krijgt u de cellisten van Aeolus te horen in werken van oa. Piazolla, Koetsier en Grützmacher.