In de serie : Pianokwartetten
Pianokwartet Indigo
Natasja Morozova | viool |
Ron Ephrat | altviool |
Monique Heidema | cello |
André Telderman | piano |
Topmusici uit Rusland, Israël en Nederland met een pianokwartetten van Antonín Dvořák en Gabriel Fauré.
Dvořák schreef zijn pianokwartet opus 23 in 1875 in minder dan 3 weken nadat hij gehoord had dat hij de Oostenrijkse staatsprijs gekregen had.
Fauré werkte 3 jaar aan zijn eerste pianokwartet en ging in 1880 in première tijdens een concert van de Societé Nationale de Musique in Parijs. Ondanks geschreven in C mineur is het vol warmte en optimisme.
In de serie : Klassiek
Fluit/harpduo
Egbert Jan Louwerse | dwarsfluit |
Loes van Ras |
piano |
Een vooral Frans programma met componisten als Fauré, Poulenc en Sancan.
Thema : The roaring twenties
Lumaka
Jana Machelett | fluit |
Charles Watt | cello |
Mirjam Overlach | harp |
Een muzikaal gezelschap van solisten en musici uit Nederlandse toporkesten rond harpiste Miriam Overlach en fluitiste Jana Machalett, geïnspireerd door de muziek rond de jaren 20 van de vorige eeuw.
Thema / In de serie :
Cafe Dansant
Sabine Wüthrich |
sopraan |
Eva van Grinsven | saxofoon |
Daniël Kramer | piano |
Cabaret-muziek uit Berlijn en Parijs in de Thrilling Thirties
In Parijs traden kunstenaars als Picasso, Satie en Verlaine op in “Le Chat Noir”, een theatercafé en cabaret gelegen in de Montmartre, opgericht in 1881. Naar voorbeeld van “Le Chat Noir” kwamen vervolgens in heel Europa cabarets tot ontstaan.
In Berlijn werd in 1901 het cabaret “Überbrettl” opgericht. Het doel was om het populaire idioom van het cabaret omhoog te stuwen naar een serieuzer niveau.
In Duitsland is net zoals in Frankrijk, in het cabaret ook plaats voor politieke satire. Vanaf 1935 wordt de sfeer grimmiger en verbiedt de NSDAP alle "entartete" kunst. De muziek wordt aan de ene kant veel serieuzer, aan de andere kant ontstaan er ironische “onzin-liedjes”.
Saskia Bos | viool |
Anke Foede | viool |
Peter van Praagh | altviool |
Agaath Kooistra | cello |
Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze.
Joseph Haydn componeerde het stuk rond 1785. De muziek was bedoeld voor een kerkdienst op Goede Vrijdag. Haydn bewerkte zijn compositie een aantal maal voor verschillende bezettingen, waaronder één voor strijkkwartet. Deze bewerking worden gespeeld door de strijkers van het Meander kwartet.
In de serie : Klassiek
Ensemble "End of Time"
Marit Vliegenthart | viool |
Kymia Kermani | klarinet |
Alba Gentili-Tedeschi | piano |
De ensemblenaam “End of Time’ als eerbetoon aan Messiaen's 'Quatuor pour la fin du temps', een monumentaal werk dat na de pauze wordt uitgevoerd. Het ensemble bestaat uit musici uit de Nederland, Italie en China. Zij vonden elkaar in 2011 op het Aurora Chamber Music Festival in Zweden en kozen hun naam als eerbetoon aan Messiaen's 'Quatuor pour la fin du temps'. Het uitvoeren van dit complexe en gevoelige meesterwerk benadrukt de waarden van het ensemble; grote precisie in ensemblespel en een passie voor het verkennen van de kleine muzikale details.
De leden van het ensemble zijn niet alleen gepassioneerd over kamermuziek, ze werkten ook in gerenommeerde orkesten zoals Koninklijk Concertgebouw Orkest, Klassische Philharmonie Bonn en het Royal Philharmonic Orchestra London.
In 2012 maakte het ensemble een succesvolle tour door Engeland en heeft sindsdien opgetreden in vele belangrijke zalen in hun thuisbasis Berlijn. Ook waren ze te gast in de Spiegelzaal van het Concertgebouw. Hun passie voor onbekend repertoire bracht het ensemble tot de finale van het 'Verfemte Musik' concours in Schwerin, waar ze stukken uitvoerden van verbannen componisten. Dit seizoen gaat het ensemble op tournee naar Italië, Noorwegen, China en het Verenigd Koninkrijk.