Nieuwjaarsdag
Vandaag geen lunchconcert
Margreet Mulder |
hoorn |
Johan Noothout | trombone |
Ilse Bies |
saxofoon |
Jesse Faber | klarinet |
Sandra Simón Monje | hobo |
Judith Geevers-Kuipers | fluit |
Nadine van Merwe | fagot |
Ramon Wolkenfelt |
trompet |
Laurens Knoop | contrabas |
Mervyn Groot | slagwerk |
Nieuwjaarsconcert. Een energieke en unieke toost (met bubbels) op het nieuwe jaar!
Het J.O.N.G.ensemble, de Jonge Ondernemende Nieuwe Generatie in Klassieke Muziek, bestaat uit acht blazers, een bassist en een slagwerker en is ontstaan uit het Jong Nederlands Blazers Ensemble 2008. Tijdens de voorrondeconcerten van ‘Op weg naar het Nieuwjaarsconcert’, de compositiewedstrijd van het NBE en de VARA, bleek dat binnen deze groep een geweldige chemie bestond. Daarom besloten deze musici om als zelfstandig ensemble verder te gaan.
Inmiddels heeft het J.O.N.G.ensemble zich op zeer uiteenlopende locaties en voor een grote diversiteit aan publiek gepresenteerd.
Jaarlijks laat het J.O.N.G.ensemble zich op 1 januari horen met een bruisend nieuwjaarsconcert in de Philharmonie Haarlem.
Dit jaar nog eens dik over in de Azijnfabriek!
In de serie : Pianorecitals
Bas Verheijden
Wie inspireerde Chopin tot zijn prachtige pianomuziek?
Hummel, die regelmatig improvisatiewedstrijdjes hield met Beethoven, blijkt daarin een belangrijke rol te hebben gespeeld: in Hummels grandioze Sonate opus 106, die zelden uitgevoerd wordt,is letterlijk de overgang van Beethoven naar Chopin te horen.
Chopins complete Ballades ( eigenlijk vier muzikale verhalen) geven een mooi overzicht van de ontwikkeling die Chopin doormaakt.
In Tchaikovsky’s stukken uit Opus 72 ( ook bijna nooit te horen in de concertzaal) hoort u hoe Chopin zelf weer inspiratiebron werd…..
In de serie : Klassiek
Stolz kwartet
Marieke Schut | hobo |
Jellantsje de Vries | viool. |
Liesbeth Steffens. | altviool |
Doris Hochscheid | cello. |
Echt, de mooiste muziek voor hobo en strijkers komt uit de Britse geest.
The Stolz Quartet is ontstaan uit een droom, uit de hartstochtelijke overtuiging dat het mogelijk is klassieke muziek en hedendaags mu- ziektheater zo te presenteren dat het voor luisteraar, toeschouwer én muzikant een mooie en rijke ervaring oplevert, die de aanwezigen op dat moment wezenlijk met elkaar verbindt.
The Stolz Quartet is een flexibel verband van zes gelijkgestemde top- musici, die op dezelfde manier pal staan voor hun passie en die allen de wens hebben iets nieuws toe te voegen aan wat al bestaat. Bevlogen musici die een schat aan ervaring meedragen doordat zij op de meest uitgelezen plekken hebben gewerkt.
In de serie : Klassiek
Musica Batavia
Bert Honig | blokfluit |
Mimi Mitchell | alt-viool |
Christina Edelen | klavecimbel |
Franse en Italiaanse barok, verbonden door Bach en Telemann.
Musica Batavia werd opgericht in het voorjaar van 2009. Het trio gaf concerten in Nederland, Duitsland en de Verenigde Staten. “Kammermusik vom feinsten”, schreef de Osnabrücker Zeitung over hen in 2012.
In de serie : Blazersensembles
The Amsterdam Wind Quintet
Tim Wintersohl | dwarsfluit |
Marije Clemens | hobo |
Hanka van Doesum - Clout | klarinet |
Ellen Bayens | hoorn |
Marijke Zijlstra | fagot |
Bijzonder Holland(s) - Muziek uit Nederland
Prachtige blaasmuziek van louter Nederlandse componisten. Van de allergrootste, Sweelinck tot de jongste, Andriessen.
In de serie : Klassiek
Thalia Ensemble
Mayumi Eguro | fortepiano |
Bélen Nieto Galán | traverso |
Sarah Aßmann | hobo |
Kayo Nishida | klarinet |
Hylke Rozema | natuurhoorn |
José Rodrigues Gomes | fagot |
"Het beste wat ik ooit geschreven heb," zei Mozart van zijn Kwintet in Es voor piano en blazers. Het vrolijke werk tovert zeker een lach op het gezicht van de luisteraar. Als Haydn de vader was van het strijkkwartet, dan heeft de Boheemse componist Anton Reicha zijn plaats in de muziekgeschiedenis verdiend als vader van het blaaskwintet.
Het Thalia Ensemble speelt kwintetten van Mozart, Danzi en Reicha.
Sinds 2011 is het Thalia Ensemble zeer regelmatig op Nederlandse en Duitse podia te horen, o.a. bij het Utrecht Oude Muziek festival in 2011 en 2012, de Leitheimer Schloss-Konzerte (DE) in 2012 en de Erbdrostenhofkonzerte in Münster (DE) in 2012. Daarnaast organiseerde het Thalia Ensemble een eigen concertreeks in het seizoen 2011/2012, met drie verschillende programma’s, uitgevoerd tijdens negen verschillende concerten in Hoorn, Amsterdam, Hilversum en Breda.
In de serie : Klassiek
New European Ensemble
Eduardo Paredes Crespo | viool |
Rada Ovcharova | viool |
Emlin Stam | alt-viool |
Willem Stam | cello |
Hanna Shybayeva | piano |
New European Ensemble is in snel tempo een van de meest innovatieve, levendige en veelzijdige ensemble voor nieuwe muziek. Het ensemble heeft vele onderscheidingen ontvangen in de internationale pers voor zijn 'besmettelijk enthousiasme' ( Nutida Musik) en 'excellent optreden' (De Volkskrant).
Opgericht in 2008 bestaat New European Ensemble uit jonge solisten, kamermusici en orkestrale leiders uit heel Europa. Het geheel bestaat uit een groep muzikanten van 3 tot 25 spelers voeren.
Vijf jonge musici uit heel Europa spelen in de Azijnfabriek Glenn Gould en Dimitri Shostakovich.
In de serie : Klassiek
Air ensemble
m.m.v.
Karen Langendonk, fluit / mezzosopraan
Casper Donk | viool |
Francoise van Varsseveld | viool |
Maartje Van Lent | alt-viool |
Karen Schudde | cello |
m.m.v. Karen Langendonk | fluit / mezzo sopraan |
Dvořáks ‘Amerikaanse’ strijkkwartet en werk van o.a. Schulhoff, Tchaikovsky en de Falla.
Het ensemble is in 2005 opgericht door een aantal jonge, bevlogen Nederlandse musici. Leden van de groep spelen in diverse Nederlandse symfonieorkesten en ensembles. De doelstelling van dit professionele kamermuziekensemble is om op hoog muzikaal niveau een zeer gevarieerd klassiek repertoire te presenteren aan een breed publiek.
Tijdens de concerten worden, in originele en spannende combinaties, composities uit verschillende klassieke stijlen en tradities ten gehore gebracht. De flexibele bezettingen, variërend van strijk- en fluitkwartet tot concertaria met mezzo-sopraan en volledig ensemble, dragen bij aan het avontuurlijke karakter van de optredens. Een aantal arrangementen op het repertoire is van eigen hand.