Passie-concert
Meander strijkkwartet
Saskia Bos | viool |
Anke Foede | viool |
Peter van Praagh | altviool |
Agaath Kooistra | cello |
Vandaag een orginele uitvoering van "Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze".
Joseph Haydn schreef met Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze een instrumentale, en dus ongewone passiemuziek.
Aan het eind van de achttiende eeuw zijn weinig muziekwerken zo mateloos populair geweest in Europa.
Haydn componeerde de oorspronkelijke orkestversie voor een uitvoering in Cádiz.
Later ontstonden bewerkingen voor o.a. strijkkwartet.
Bij deze uitvoering wordt de muziek afgewisseld met gedichten.
Voor de teksten van deze gedichten klik hier!
Hristo Petrov | piano
&
Elizaveta Bochkareva | piano
Vandaag 2 pianovirtuozen op het podium.
Hirstro Petrov slaagde in 2013 cum laude aan het Utrechts Conservatorium en ook Elizaveta Bochkareva haalde cum laude haar master.
Op het programma staan werken van Franz Schubert, Frédéric Chopin, Dvorak en Franz Liszt.
Vivezza Trio
Nicole van Jaarsveld | klarinet |
Inger van Vliet | viool |
Angélique Heemsb ergen | piano |
Sprankelend, afwisselend en niet al te traditioneel, dat is het handelsmerk van het Vivezza Trio. Inger, Nicole en Angélique ontmoetten elkaar tijdens hun studie aan het Conservatorium van Utrecht. In 2010 wonnen ze de kamermuziekmarathon van dit conservatorium en dat succes zorgde voor een reeks live radiooptredens, onder meer in het Zondagochtendconcert in de Spiegelzaal van Het Concertgebouw en in het programma Viertakt Podium.
De beslissing om na hun afstuderen door te gaan als professioneel ensemble, bleek een goede: het Vivezza Trio is inmiddels een veelgevraagd ensemble voor concertpodia in het hele land. Ook nam het Vivezza Trio zeer succesvol deel aan Tournoi International de Musique, een muziekconcours in Parijs.
Alexej Pevzner * | viool |
Meintje de Roest | altviool |
Inge Grevink | cello |
* Vanwege een blessure heeft Marjolein van Dingstee moeten afzeggen. Gelukkig hebben we tot haar terugkeer een uitstekende vervanger kunnen vinden. Alexej Pevzner zal de vioolpartij voor zijn rekening nemen. Alexej is plaatsvervangend concertmeester bij Het Gelders Orkest.
Het Cascata Strijktrio is in 2014 ontstaan vanuit de wens om één van Mozart's grootste kamermuziekwerken, het Divertimento in Es te spelen. Het trio kent elkaar al vanuit verschillende kamermuziek ensembles en het Gelders Orkest, waar zij alle drie aan de eerste lessenaars spelen. Na de succesvolle concerten met Mozart's Divertimento volgden meer werken voor strijktrio en ontstonden verschillende programma combinaties. Inmiddels richt het trio zich volledig op het uitgebreide repertoire dat er voor dit ensemble bestaat en zijn er diverse plannen voor de toekomst. Het trio voelt zich in de muziek nauw verbonden met de natuur en verkoos de kracht en continuiteit van de waterval als haar symbolische naam: Cascata Strijktrio.
Duo Naiades
Judith Mos | klarinet |
Wendy Rijken | harp |
Duo Naiades is in november 2005 ontstaan tijdens een tournee met een orkest door Zwitserland.
We vonden het beiden heerlijk om in een orkest te spelen, maar misten hierbij wel het intieme wat de kamermuziek kan bieden. Tijdens het repeteren bleken de klankkleuren van de instrumenten erg goed bij elkaar te passen. Al snel besloten we om samen een duo te vormen. We gingen op zoek naar repertoire, en hebben heel veel prachtige werken gevonden!
We maken vaak een combinatie van verschillende stijlen (klassiek, klezmer, tango, bewerkingen, originele werken, oude en hedendaagse muziek) om het publiek mee te nemen in de magische wereld van de klassieke muziek.
Vandaag verzorgen we een dansprogramma. Want dansen is van alle tijden en zeer veelzijdig. Voor meer informatie en geluidsfragmenten zie
Natasja Morozova | viool
&
haar leerlingen
Natasja Morozova (Sint Petersburg) begon haar vioolstudie op 7- jarige leeftijd aan de speciale muziekschool voor jong talent. In 1974 vervolgde zij haar studie aan de conservatoria van St. Petersburg en Moskou. Haar solocarrière begon op 13-jarige leeftijd met concerten in o.a. de Philharmonie St.Petersburg en het Kremlin in Moskou. Sindsdien gaf zij recitals in o.a. het Concertgebouw te Amsterdam en de Carnegie Hall te New-York.
Daarnaast nam zij ook deel aan belangrijke muziekfestivals zoals bijvoorbeeld het Sleswig Holstein festival, waar ze kamermuziekconcerten gaf met M. Rostropovitch, B. Davidovich en M. Argerich of Valery Gergiev’s festival “Stars of the White Nights”. Zij verzorgt Masterclasses over de hele wereld o.a. in Boston, Lyon, Rotterdam en Rostov a/d Don. Sinds 1991 woont Natasja in Nederland en is ze als hoofdvakdocent verbonden aan het Rotterdams conservatorium.
Vandaag staat zij op dit podium samen met musici die ooit haar leerling waren.
Barbara Baltussen | piano
&
Hiroko Fukushima | piano
Vurige Belgische expressiviteit en kalme Japanse ingetogenheid samen in een quatre mains programma met Franse muziek én werk van Samuel Barber, zo heel mooi passend in het dansend karakter van de rest.
Duo Kermani-Gentili heeft met haar bijzondere programma’s en haar internationale bezetting een naam gemaakt. De kern van het ensemble bestaat uit klarinet en piano, soms spelen ze in grotere bezettingen. Het ensemble concerteerde in heel Europa. De musici leerden elkaar kennen in Berlijn en gaven het ensemble oorspronkelijk de naam ‘End of Time', geïnspireerd door het Quatuor pour la Fin du Temps van Messiaen. Het uitvoeren van dit zeer complexe en gevoelige werk toont de bijzondere aandacht en waardering van het ensemble voor de hoogste precisie van ensemblespel, exacte omzetting en extreem delicate uitvoering van de stukken.
Vandaag staat een "Ode aan de Rapsodie" op het programma.
Beroemde en minder bekende componisten ontmoeten elkaar in dit spannende programma voor klarinet en piano. De muzikale vrijheid van de "rapsodie" bieden de luisteraar een regenboog van atmosferen. Na de gevoelige introductie van Excoffier zorgen de passie en onrust van Chopin en de muzikale ademhaling van 'Ode aan de bewoners van een gevelde boom' van Irlando Danieli voor een perfecte balans. In dit stuk uit 1986 -Duo Kermani-Gentili voerde de wereldpremière van dit stuk uit- zorgen de rusten voor een eigen klankkleur.
Met de rapsodie Asuka laat Franse componist Roger Boutry de wereld rondom een Japanse rivier zien. In het tweede deel wordt de Japanse fluit "shakuhashi" geïmiteerd tijdens twee cadensen door de klarinet gevolgd door het derde deel waar de hectiek van de stad getoond wordt in het pulserende "Spitsuur". Het jazzy einde zorgt voor een geweldige overgang naar de Rhapsody in Blue. Een tip van meerdere fans uit ons publiek die tijdens Gershwin niet stil konden blijven zitten: u bent van harte uitgenodigd om te dansen!
Voor een uitgebreide CV van beide musici klik HIER.
Eduardo Paredes | viool |
Leonard Besseling | cello |
Lestari Scholtes | piano |
TRIO 258 bestaat uit pianiste Lestari Scholtes, violist Eduardo Paredes Crespo en cellist Leonard Besseling, drie bevlogen musici met een rijke kamermuziekhistorie in binnen- en buitenland.
Het pianotrio vormde zich in 2015 in een sfeervolle repetitieruimte aan de Keizersgracht 258 te Amsterdam. Op datzelfde adres, enkele verdiepingen lager, werd tevens de cello van Leonard gebouwd door vioolbouwer Matthieu Besseling, zijn vader.
Het trio trad op in onder meer het Concertgebouw Amsterdam en het Muziekgebouw Eindhoven, in diverse Radio4-programma’s en op festivals als de Uitmarkt en het Kamermuziekfestival Schoorl.